Nano Textile Solutions Pågår Abarceo Pågår Gigleer Fulltecknad Imitera AB Fulltecknad GLX Analytix Fulltecknad Swiftly Fulltecknad LumeoTech Fulltecknad Nine Casinos AB Fulltecknad Friendbase Fulltecknad Duearity AB Genomförd TIGERQ AB Fulltecknad Brainreader Fulltecknad Colzyx AB Fulltecknad Returnado AB Genomförd Lurkware AB Fulltecknad WorkMotions AB Fulltecknad Divide AB Fulltecknad Gradientech AB Fulltecknad Healthy Family Sweden AB Fulltecknad Authentico Technologies AB Fulltecknad

Projekt

Imitera AB

Imitera AB logo

The Next Big Thing

Svenska Imitera AB utvecklar SlipStream som är en VR/AR baserad visualisering och interaktionsplattform för både B2B/B2C försäljning och underhållning som kopplas in i de VR headsets som Google, Microsoft och Meta (Facebook) tagit fram.

Metaverse består av framtida sociala möteshubbar med anslutna appar där människor kan mötas som dom är eller i olika avatar-former. I stort sett kan teknikerna som utgör metaversen inkludera virtuell verklighet – kännetecknad av ihållande virtuella världar som fortsätter att existera även när du inte spelar – såväl som förstärkt verklighet som kombinerar aspekter av den digitala och de fysiska världarna. Det kräver dock inte att dessa utrymmen uteslutande nås via VR eller AR. En virtuell spelvärld, som tex Fortnite som kan nås via datorer, spelkonsoler och till och med telefoner kan vara en del av metaversen.

Metaverse transformerar den digitala ekonomin, där användare kan skapa, köpa och sälja varor och i de mer idealistiska visionerna av metaversen är den interoperabel, så att du kan ta virtuella föremål som kläder eller bilar från en plattform till en annan. Precis som i den verkliga världen kan du köpa en skjorta från köpcentret och sedan bära den på en biograf.

Just nu har de flesta plattformar virtuella identiteter, avatarer och produkter som är knutna till bara en plattform, men en metaverse kan tillåta dig att skapa en persona som du kan ta med dig överallt lika enkelt som du kan kopiera din profilbild från ett socialt nätverk, till ett annat.

Genom SlipStream kan flera användare träffas i en virtuell värld, en s.k. metaverse, oberoende av var de befinner sig.

Google, Microsoft, Meta men även Apple som nu gett sig in i leken och planerar roll-out av nya VR glasögon (goggles) ligger till stor del bakom varför tillväxten och intresset för VR har tilltagit så kraftigt de senaste två åren. Mellan 2020 och 2022 växte marknaden för VR och metaverse med närmare 80% och det förväntas fortsätta växa med 77 procentig genomsnittstillväxt och omsätta närmare SEK 526 miljarder 2026. Covidpandemin och behovet av att träffas socialt oavsett var man befinner sig anses ha bidragit med ungefär 30 procent av den tillväxten.

Vi erbjuder härmed att ta del av den starka metaverse tillväxten genom att bli delägare i CBC Metaverse AB.

Vad är Metaverse

AR och VR tros vara en mycket viktig del av våra liv inom en snar framtid. Värdet de erbjuder är häpnadsväckande: att skapa alternativa verkligheter, ha helt nya uppslukande upplevelser i olika virtuella utrymmen, äga och handla saker som faktiskt inte existerar i verkligheten, som om vi var i en science fiction film eller i ett mycket realistiskt videospel. Som du kan föreställa dig kommer dessa erbjudanden av AR och VR inte bara att vara begränsade till spel, kommunikation eller shopping.

Metaversen är som ett förkroppsligat internet, där du deltar och känner dig närvarande med andra människor, som du kanske varit på andra ställen med, istället för att bara titta på innehåll. Detta är delade upplevelser som du inte nödvändigtvis kunde göra på en 2D-app eller webbsida, som till exempel dans eller olika typer av träning.

Marknaden är mogen

VR (Virtual Reality) lösningar har på kort tid blivit mycket efterfrågat. Flera större företag har bland annat i samband Covidpandemin fått upp ögonen för hur VR teknik kan lösa flera olika typer av problem.

Google, Microsoft och Meta driver marknaden och utvecklingen av VR teknik vilket gör att många företag är på gång med nya VR-erbjudanden. Slipstream plattformen har ett stort försprång jämfört med andra erbjudanden på marknaden, då den tillåter enkel skalbarhet av visuella världar med multiuser funktioner och traversering över obegränsat stora ytor, något som visat sig mycket attraktivt för större internationella kunder, som tex Ericsson.

Vägen framåt

Imitera AB tjänar pengar dels genom uppdrag från större kunder och dels spelvärldar. Med denna affärsmodell som grund har man för avsikt att ta fram lösningar för större kunder under 2022 och 2023 för att sedan återanvända och förstärka tekniken kring spelerbjudandena, samt B2B/B2C delarna som Slipstream erbjuder för att på så sätt säkerställa en på sikt ihållande organisk tillväxt.

Detta görs i huvudsak genom intäkter i form av mikrostransaktioner från användarna i Slipstreams Metaverse-spelvärldar för spelgods (olika digitala produkter), men även återkommande intäkter för automatiserade tjänster på B2B området, som tex husmäklarfirmor kan använda sig av.

Marknadsstrategi

Då marknaden för metaverse växer så det knakar blir det viktigt för Imitera att strategiskt positionera sitt erbjudande inom spelindustrin tidigt – för detta har man bl.a. för avsikt att ta in Stefan Lampinen som varit involverad i Imiteras utveckling som expertrådgivare till bolaget styrelse och ledning. Stefan har en bakgrund som tidigare vd för Microsoft Xbox, Electronic Arts samt Warner Brothers.

Exit

En framtida exit ser sannolikt ut att kunna röra sig om att en större industriell aktör på marknaden vill köpa hela verksamheten. Det finns bolag som ser ett mycket stort värde i den teknik som Imitera utvecklar med Slipstream.