Friendbase, med över 80 000 aktiva medlemmar och tre miljoner nedladdningar, har fått ungdomar från olika delar av världen, framför allt Brasilien och Indien, att börja använda tjänsten. Friendbase är en virtuell värld där ungdomar kan mötas, chatta och spela spel med varandra. Den är byggd utifrån målsättningen att bli en global community för tonåringar från världens olika hörn.
– Vi ser att tonåringar vill samarbeta och mötas i en positiv miljö i stället för att motarbeta varandra. Friendbase kärnvärden är inkludering, underhållning, kulturell globalisering, utbildning och säkerhet. Med över 80 000 aktiva medlemmar har vi lyckats komma en bra bit på vägen, säger Deborah Lygonis, vd på Friendbase.
Nu står Friendbase inför att vidareutveckla plattformen och utöka antalet medlemmarna för att på så sätt bli en kommersiellt hållbar tjänst. Deborah Lygonis berättar om strategin:
– Vår tjänst ska bli en hubb för information och underhållning med nya framväxande konsumtionsmönster inom spel, lärande, tv-tittande, film och shopping. Vi kommer bland annat samarbeta med skolor och sportklubbar för att nå ut till många nya ungdomsgrupper och samtidigt bidra till nya sätt att skapa och uppmuntra till både lärande och rörelse.
Friendbase community består av öppna virtuella ytor där medlemmarna kan umgås med varandra i olika rum med underhållande och lärorika spel, quizzar och använda integrerat innehåll från tv-kanaler eller andra partners.
– Att kunna kombinera en social plattform med spel, lärande och samarbeten med andra underhållningsaktörer är precis det vi lagt grunden för. Nu ska vi vidareutveckla plattformen så den blir ännu roligare att använda för medlemmarna och enklare för fler skolor och sportklubbar att ansluta sig till Friendbase, avslutar Deborah Lygonis, vd på Friendbase.