Det senaste året har Spin My Planet tagit stora steg framåt då de inlett samarbetet som en av Microsofts nya start-ups. Verksamheten har flyttat över trafik och databas till Microsofts Azure-plattform, samt utan kostnad fått tillgång till bland annat värdefull mjukvara och serverutrymme.
– Vi har idag access till allehanda bra verktyg för vår produktutveckling, det finns bred expertis inom Microsofts olika områden som vi drar nytta av. Målet med samarbetet är att Spin My Planet ska göra avtryck på den globala e-handeln, säger Michael Sosinski, grundare Spin my planet.
Spin my planet ska hjälpa e-handlare att öka försäljningen med bättre produktpresentationer och virtuella gallerier. Företaget har nyligen byggt och färdigställt den första versionen interaktiva gallerier med fokus på e-handeln, hemsidor och social media.
– Genom att ladda upp bildserier i en och samma rörliga bildram så skapas en så kallad spin. Gjort för hemsidor, webbyråer, fotografer, influencers, social media, bloggar och varumärken samt e-handelsbutiker och dess kunder. Mätning bekräftar att produkter som visas med spins ger större kundintresse, vilket ger ökad försäljning men även minskade returer av produkter.
Tjänsten är släppt och ute till försäljning, och vissa kunder använder tjänsten i deras promotionvideor, här Super73 som är ett varumärke inom Elcyklar och kläder.
– Just nu förs vidare samtal med Microsoft om nästa steg för att på bästa sätt nå ut på marknaden. Dels genom en intern presentation för Microsofts säljstyrka, så de får förståelse om Spin My Planets produkter och slutkundens fördelar. Dels genom riktade presentationer tillsammans med Microsoft, mot kunder med flera större europeiska varumärken inom detaljhandeln, med målet att nå långa framtida partnerskap.