CBC-investeringen och det numera börsnoterade femtech-bolaget Pharmiva publicerade nyligen en halvårsrapport där bolaget bland annat skriver att de nu intensifierar förberedelserna inför en global lansering av Vernivia, egenvårds-produkten för behandling av bakteriell vaginos.
”Vernivia fortsätter att vinna mark på den svenska marknaden. Försäljningen under årets andra kvartal ökade med 262 procent jämfört med perioden januari–mars. Den positiva utvecklingen stärker oss ytterligare när vi fortsätter arbetet inför en global lansering av Vernivia och rör oss framåt i dialoger med potentiella samarbetspartners”, skriver Karoline Akerjordet, tf vd Pharmiva.
I början av augusti lämnade Karoline Akerjordet över till Pharmivas nytillsatte vd Anna Linton, som har över 20 års erfarenhet från läkemedelsindustrin. Hon har tidigare varit vd för UniMedic, nordisk chef för Recordati och nordisk vd på Grünenthal. Hon har även haft ledande roller inom kommersialisering och försäljning på Abbott, Wyeth och Pfizer.
”Det starka och positiva mottagandet från kvinnor i Sverige stärker vår förmåga att göra Vernivia tillgänglig på den internationella marknaden. Att dessutom på sikt utöka produktportföljen samt stärka vår förmåga att realisera potentialen för Pharmiva på den internationella marknaden är det jag ser mest fram emot att få bidra med tillsammans med kollegor, affärspartners och styrelse”, skriver Anna Linton i Pharmivas halvårsrapport.
CBC-investeringen Pharmiva är ett femtech-bolag vars produkter ska förbättra den vaginala hälsan för att minska lidandet för miljontals drabbade kvinnor. Bolaget erbjuder säkra och effektiva behandlingar utan antibiotika och bidrar därmed även till minskad antibiotikaresistens. Pharmiva är sedan 31 mars 2021 noterat på Nasdaq First North Growth Market.