I oktober blev Friendbase inbjudna av Business Sweden till mässan Gamescom Asia i Singapore. Här ställde bolaget ut i monter och träffade representanter från spelföretag, förläggare och investerare. Dessutom blev bolaget inbjudna till svenska ambassaden för att berätta mer om verksamheten.
– Den asiatiska marknaden är viktig för oss, den är stor och vi har redan många användare i ett flertal länder. Det var otroligt värdefullt att knyta nya kontakter och skapa en djupare förståelse för hur vi ska öka tillväxten i Asien, säger Deborah Lygonis, vd Friendbase.
CBC-investeringen Friendbase är en social plattform där ungdomar kan mötas, chatta och spela tillsammans. Bolaget har användare över hela världen och Asien, framförallt Filipinerna, är en viktig marknad. I oktober blev Friendbase och Lurkit inbjudna av Business Sweden till världens största dator- och tvspelsmässa Gamescom Asia.
– Efter besöket har vi bättre kunnat prioritera vilka marknader vi ska satsa på, det har varit otroligt lärorikt att förstå vilka länder som behöver lokala språkversioner, kräver licensavtal med lokala parter, lokala betalningsformer med mer.
– Det var extra roligt att få besök i montern av Minister of Trade and Industry Singapore Alvin Tan och Deputy Minister of Youth, Sports and Entrepreneur Development Malaysia Gerald Rentap Jabu.
Dessutom bjöd Sveriges ambassadör Kent Härstedt in Friendbase till den svenska ambassaden, där bolaget fick möjlighet att presentera verksamheten.
Planen framåt är bland annat kvalitetsuppdateringar av plattformen och att släppa ett jul-rum och julprylar, samt ett minispel. Friendbase har även ett samarbete med annonsplattformen Adinmo, med planen att synas i andra spel för att bygga kännedom i fler målgrupper.
– Vi gör en ordentlig satsning på marknadssidan med så mycket som 13 miljoner visningar planerade i fyra olika territorier, säger Deborah Lygonis, vd Friendbase.
Friendbase, med över 80 000 aktiva medlemmar och tre miljoner nedladdningar, har fått ungdomar från olika delar av världen, framför allt Brasilien och Indien, att börja använda tjänsten. Friendbase är en social plattform där ungdomar kan mötas, chatta och spela spel med varandra. Den är byggd utifrån målsättningen att bli en global community för tonåringar från världens olika hörn.
Friendbase community består av öppna virtuella ytor där medlemmarna kan umgås med varandra i olika rum med underhållande och lärorika spel, quizzar och använda integrerat innehåll från tv-kanaler eller andra partners.