Lurkware lanserade bolagets första B2B-tjänster i början av förra året där deras influencerplattform Lurkit automatiskt kopplar ihop gamingbolag med tusentals anslutna gaminginfluencers. Lurkware lanserar ytterligare tjänster under 2022 som markant kan öka bolagets marknadsvärde.
– 2021 var året då vi blev en helhetslösning kring influencer marketing för många av våra kunder och under året lanserade våra kunder totalt sett över 300 kampanjer på vår plattform. Vi har flertalet stora releaser planerade under 2022 med syfte att vi ska bli en nyckelspelare i det här segmentet, säger Sam Niskanen, vd Lurkware.
För att kunna hantera kundtillströmningen och utveckla AI-funktionalitet och machine learning kommer bolaget inom kort rekrytera bland annat affärsutvecklare och data scientist. Målet är att utöka teamet från 15 till cirka 25 medarbetare.
– Då vi samlar stora mängder data kring alla spel som släpps så finns det många områden där vi kan applicera AI och machine learning för att hjälpa våra kunder att arbeta mer effektivt. Vi kommer kunna föreslå en mängd förslag och insikter, exempelvis när de ska jobba med en specific influencer baserat på när de har störst tittarantal. Vi kommer också att kunna ge projektioner för hur framtiden ser ut för ett spel där vi kan vara proaktiva med att exempelvis ge förslag om att marknadsföra spelet i en viss region.
Pandemin har lett till att digital underhållning har växt kraftigt. Tittar man specifikt på influencer marketing inom gaming så har både antalet tittare och influencers mer än dubblats. Det är något som Lurkware ska ta fast på.
– Vi har som mål att fortsätta utveckla en disruptiv produkt för gamingmarknaden och göra livet enklare för både gamingbolag och influencers.
Om Lurkwares plattform
Lurkit är ett sofistikerat ekosystem för datadrivna samarbeten mellan spelutvecklare, spelförläggare och influencers. De har utvecklat ett kraftfullt och intuitivt analysverktyg för Twitch och YouTube och kombinerat det med ett kampanjverktyg i världsklass. Lurkit möjliggör direkta samarbeten mellan utvecklare som vill nå ut med sina spel, och de influencers som kan skapa trovärdigt innehåll till passande målgrupper. Inga mellanhänder behövs vilket innebär en markant förenkling av denna typ av marknadsföring. Lurkware lanserar ytterligare tjänster under 2022 genom utveckling av AI-funktionalitet och machine learning.