Lurkware utvecklar erbjudandet och lanserar två nya Saas-tjänster, Livestream Insights som låter spelföretag analysera hur spel presterar på olika streamingplattformar, och Campaigns som skapar automatiska influencer marketing-kampanjer. Tjänsterna har redan börjat säljas och feedbacken från marknaden är positiv.
– Omfattande analyser av marknaden och data från vår plattform visar att vi har stora möjligheter att erbjuda disruptiva Saas-tjänster som skapar stora värden för bolagen på marknaden. Vår målsättning är att förändra hur gamingsektorn jobbar med produktutveckling och marknadsföring, säger Sam Niskanen, vd och medgrundare av Lurkware.
Lurkware har utvecklat en unik plattform för streaming av spel och e-sport. Bolagets vision är att bli en världsledande leverantör av spelinnehåll som e-sport, video, streaming, nyheter och spelrelaterat innehåll, allt på en och samma multistreamingplattform. I april förra året beslutade Lurkware även att utveckla tjänster till B2B-marknaden för att öka lönsamheten i bolaget.
– Vi har inte behövt göra några ändringar i plattformen, med de här tjänsterna kan vi tjäna pengar på data som plattformen genererar. Just nu ser vi B2B-segmentet som det med störst potential och en bra möjlighet för oss att maximera lönsamheten i bolaget. Planen är fortfarande att i framtiden även rikta oss mot konsumentmarknaden.
De två nya B2B-tjänsterna, Livestream Insights och Campaigns, lanserades i slutet av 2020, och har redan kunder.
– Campaigns låter spelföretag att enkelt sätta upp manuella och automatiska influencer marketing-kampanjer tillsammans med stora streamers på exempelvis Twitch och Youtube. Det är ett helt nytt sätt att arbeta med marknadsföring på gamingmarknaden och på mindre än en månad har 13 kampanjer skapats med Campaigns-verktyget.
– Livestream Insights är ett analysverktyg som använder data från över 6 miljoner livestreams. Tjänsten tillåter spelutvecklare och spelutgivare att se hur deras spel presterar på exempelvis Youtube och Twitch.
Lurkware räknar med att öka intäkterna under 2021 och under första halvan av året stänga en större investeringsrunda.
– Det har varit ett otroligt spännande år och 2021 kommer bli ännu mer händelserikt. Vi har fått positiv feedback på de två lanserade produkterna som visar att vi framgångsrikt kan kommersialisera plattformen på flera sätt, säger Sam Niskanen.