Gigleer Pågår Imitera AB Pågår GLX Analytix Fulltecknad Swiftly Genomförd LumeoTech Fulltecknad Nine Casinos AB Fulltecknad Friendbase Pågår Duearity AB Genomförd TIGERQ AB Fulltecknad Brainreader Fulltecknad Colzyx AB Fulltecknad Returnado AB Genomförd Lurkware AB Fulltecknad WorkMotions AB Fulltecknad Divide AB Fulltecknad Gradientech AB Fulltecknad Healthy Family Sweden AB Fulltecknad Authentico Technologies AB Fulltecknad Inflight VR Fulltecknad Pharmiva AB Genomförd

Lurkit tar in 2,7 miljoner dollar i finansieringsrunda – lanserar ny mjukvarusvit vid namn Quests™

Lurkit tar in 2,7 miljoner dollar i finansieringsrunda – lanserar ny mjukvarusvit vid namn Quests™

CBC-investeringen Lurkit som erbjuder en marknadsföringsplattform för samarbeten mellan spelutvecklare och influencers, har samlat in 2,7 miljoner USD i en finanseringsrunda från industriinvesterare. Samtidigt lanserar företaget Quests™, en ny mjukvarusvit som möjliggör storskaliga betalda sponsringssamarbeten mellan livestreamare och spelbolag.

“All around the world, millions of content creators are working hard day and night to make their passion for games a source of income. Few make it big, and most creators deserve much more. With Quests we have a vision to equalize the balance between content creators and gaming companies to empower creators to earn money on their own terms at the same time they promote games that they love. Gaming companies can now deploy influencer marketing campaigns at scale globally”, säger Sam Niskanen, vd och medgrundare, Lurkit, i ett pressmeddelande.

Lurkits plattform ger spelföretag insikter om hur deras spels presterar i prioriterade målgrupper. Plattformen analyserar och presenterar algoritmiskt data från mer än 150 000 spel och miljontals livestreamar och videovisningar på Twitch och YouTube kontinuerligt. Under varumärket Quests™ lanserar företaget nu en ny sponsringsfunktion som även ger innehållsskapare möjlighet att tjäna mer. De 2,7 miljoner USD kommer användas för att skala upp plattformen kommersiellt.

“Our greater vision is to democratize the industry and empower content creators and gaming companies alike. With this investment we will be able to take a giant step towards our north star and we are humbled by the faith our shareholders have in Lurkit”, säger Sam Niskanen i pressmeddelandet.

En av investerarna i den senaste finanseringsrundan är Behold Ventures, där en av grundarna är Karl Magnus Troedsson som med mer än 20 års erfarenhet i spelbranschen bland annat arbetat som General Manager och Vice President på DICE och Electronic Arts.

“Lurkit’s unique ability to give their customers full control to identify and build their communities of content creators is unlocking new, direct-to-creator strategies. Brand- and IP owners which want to increase visibility and awareness can now efficiently create direct relationships with their ambassadors at scale”, säger Karl Magnus Troedsson i pressmeddelandet.


Lurkit är ett sofistikerat ekosystem för datadrivna samarbeten mellan spelutvecklare, spelförläggare och influencers. De har utvecklat ett kraftfullt och intuitivt analysverktyg för Twitch och YouTube och kombinerat det med ett kampanjverktyg i världsklass. Lurkit möjliggör direkta samarbeten mellan utvecklare som vill nå ut med sina spel, och de influencers som kan skapa trovärdigt innehåll till passande målgrupper. Inga mellanhänder behövs vilket innebär en markant förenkling av denna typ av marknadsföring. Sedan plattformen lanserades i början av 2021 har Lurkit kopplat samman över 800 spelbolag med tiotusentals innehållsskapare i över 1000 kampanjer.

Läs mer om Lurkit

Bli medlem

Registrera dig för ett gratis medlemskap!