CBC-investeringen Imitera AB skapar en virtuell interaktionsplattform som riktar sig både till spelupplevelser samt försäljning inom B2B och B2C. Med deras senaste VR-upplevelse MarsQuest har flera aktörer visat stort intresse för produkten, vilket underlättar arbetet att skapa större förståelse för VR och Metaverse.
– Jag har helt övertygad om att Metaverse är nästa outforskade område, säger John Nilsson, vd för Imitera.
Imitera är ett XR-Bolag (extended reality) som utvecklar Slipstream vilket är en VR/AR-plattform för att skapa mänskliga möten i en virtuell värld. Det kan vara spelupplevelser, men också guidade turer och försäljning av olika produkter. Tanken är föra in verkliga miljöer till den virtuella världen där man med sin personliga karaktär kan röra sig fritt i ett Metaverse. På så samma sätt som vi går och köper en ny bil eller besöker ett museum, menar John att deras plattform möjliggör att göra liknande aktiviteter virtuellt.
– Många som testar vår VR upplevelse känner att detta är något helt nytt. I stort sett alla kan göra en VR-upplevelse, det är bara vissa som blir framgångsrika som kan slå igenom bruset. Jag har en tydlig vision och en stark vilja att förändra saker och ting.
I bolagets senaste VR-upplevelse MarsQuest, som är licenserad av Rymdstyrelsen, får användarna resa till planeten Mars och blir under turen guidade av den svenska astronauten Christer Fuglesang. Under året har Imitera besökt olika mässor och evenemang för visa upp MarsQuest, vilket har medfört att flera aktörer har intresserat sig för deras plattform.
– Fördelen är att vår plattform är anpassningsbar och går att använda inom många användningsområden. Tekniken vi använder oss av kan på ett förenklat sätt beskrivas som ett system med inbyggda teleprompters, som gör att man kan gå in i olika karaktärer och miljöer.
Under september besökte Imitera Astronaut Congress i Paris. Sedan dess har man även befunnit sig på ett investeringsevent anordnat av det svenska rymdföretaget I.S.A.A.C och Space investment Day i Trollhättan. Nu hoppas företaget att nå ut till en bredare marknad.
– Ju fler aktörer med dignitet som kommer in, desto svårare blir det för andra att ignorera det här. Det finns egentligen inga begränsningar kring vad som kan återskapas i VR. Vi vill därför nå ut till olika företag för att visa vad vår plattform är kapabel till, och på så vis skapa en bredare förståelse kring VR.
Läs mer om Imitera