Indien är en av Friendbases främsta marknader och nu startar bolaget ett joint venture med lokala partners för att stärka närvaron på marknaden. Det gemensamt ägda bolaget Friendbase India Private Limited är baserat i Bangalore och har godkänts av det indiska bolagsverket.
– Indien är en av våra viktigaste marknader och det är också en av världens mest snabbväxande marknader inom både mobilspel och edtech, nästan 30 procent per år. Vi har fått en bra position i Indien och genom ett joint venture med lokala partners som kan anpassa innehåll för våra indiska användare lägger vi grunden till kraftig tillväxt under de kommande åren, säger Deborah Lygonis, grundare och vd för Friendbase.
Förutom att fortsätta växa i Indien med den befintliga plattformen tittar Friendbase även på att utveckla white label-lösningar för större kunder i landet. Bolaget har pågående samtal med bland annat en tv-kanal och en stor språkskola.
– De vill använda vår plattform men vill kunna föra in sitt eget innehåll för sin specifika publik i avgränsande communitys. Målsättningen är att skriva ett sådant avtal i år för att sedan kunna använda samma upplägg med storkunder på andra marknader. Det är inte en traditionell affärsmodell för ett spelbolag men det kommer ha en väldigt positiv påverkan på vår tillväxt och omsättning.
Bolagets internationella expansion syns också bland medarbetarna.
– Vi har skapat ett team som nu består av tio personer runt om i världen för att säkerställa att vi har så många internationella ambassadörer som möjligt. Vi har idag teammedlemmar i USA, Mexiko, Argentina, Colombia och Costa Rica, utöver det befintliga teamet i Sverige, Turkiet och Indien. Så vi har absolut starkt fokus på att växa internationellt, säger Deborah Lygonis.
Läs mer om Friendbase.