Samtidigt som Facebook och de andra stora sociala medierna fortsätter växa, både i användare och tillväxt, så väljer många unga att gå över till mer interaktiva plattformar – social gaming platforms – såsom Fortnite, Roblox och CBC-investeringen Friendbase.
Facebooks intäkter för det tredje kvartalet översteg förväntningarna och aktien gick upp efter att bolagets delårsrapport nyligen publicerades. I rapporten framgår också att Facebook räknar med intäkter på cirka 34 miljarder under det fjärde kvartalet. Men att världens största sociala medium samtidigt tappar unga användare till andra plattformar är en tydlig utveckling.
“Nowadays, teens are increasingly flocking to more immersive, social game platforms like Fortnite or Roblox. These 3D worlds with custom avatars appeal to young people who are looking to be online without the pressure of people judging their appearance or surroundings. And while a lot of traditional social media can feel like a performance, these virtual game worlds are fun”, skriver The Verge.
Friendbase är en av dessa nya social gaming platforms där ungdomar kan mötas, chatta och spela spel med varandra. Den är byggd utifrån målsättningen att bli en global community för tonåringar från världens olika hörn.
– Vi ser att tonåringar vill samarbeta och mötas i en positiv miljö i stället för att motarbeta varandra. Friendbase kärnvärden är inkludering, underhållning, kulturell globalisering, utbildning och säkerhet. Med över 80 000 aktiva medlemmar har vi lyckats komma en bra bit på vägen, har Deborah Lygonis, vd på Friendbase, tidigare sagt i en artikel.