CBC Investment Groups senaste investering Imitera är ett XR-bolag (extended reality) som utvecklar plattformar med fokus på det mänskliga mötet och att göra det enkelt för företag och deras kunder att använda virtuella världar, Metaverse.
Bolagets huvudsakliga plattformar är Infinity Expo (virtuella showrooms) och Slipstream, en virtuell nöjespark med liverollspel, som kan utökas både narrativt och visuellt av ett ständigt växande community. Imiteras vd John Nilsson berättar här mer om bolagets vision, marknadsplan och målsättningar.
Berätta om bolaget och affärsidén
– Vi skapar och förenklar det mänskliga mötet i VR och Metaverse, och skapar attraktiva platser där företag kan träffa sina kunder och samarbetspartners, och där privatpersoner kan träffas och ta del av interaktiv underhållning. Vårt huvudsakliga syfte är att hjälpa företag att presentera sina produkter i Metaverse på bästa sätt, men vi förstår också att det finns en underhållningssida som vi vet att vi har en unik ingång till.
Hur ser bolagets marknad ut?
– Europa och USA är våra viktigaste marknader, men även Kina är intressant. Vi kommer ha försäljning både till privatpersoner via sociala medier, och till företag via samarbeten och lokala försäljningsinsatser. I dagsläget ligger stort fokus på produktutveckling men vi har nyligen börjat bygga upp en marknad- och försäljningsorganisation i företaget och efter pågående investeringsrunda kommer vi satsa hårt på försäljning.
– Meta (Facebook) är intresserade av att eventuellt investera (max 25 procent) i våra underhållningsprojekt. Flera stora bolag har visat intresse för våra unika lösningar för att kunna förenkla, förändra och anpassa sina arbetssätt till framtiden. Alla företag kommer att behöva ha en närvaro i Metaverse, och där kommer Imitera erbjuda de bästa lösningarna.
Berätta om era produkter
– Vi har arbetat i över ett år på plattformen Slipstream som gör det enkelt att mötas i VR och där det också är enkelt att byta ut miljöer och modeller för att passa olika kunder. Privatpersoner kommer att ha möjlighet att bygga ut underhållningssidan med både nya miljöer och berättelser.
Hur ser er exitstrategi ut?
– Målet är att bygga upp ett stort, attraktivt och välmående företag för att locka de rätta aktörerna inför en exit.