Authentico mot internationell etablering – fokus på nya referenskunder i USA

juli 3, 2020

Authentico Martin Fabiansson

IT-säkerhetsföretaget Authentico ska, med deras patenterad teknik Ciphra som säkrar lösenord och persondata hos företag med online-plattformar, bli världsledande redan inom ett par år. Nu har grundaren Philip Lundin Weinstock rekryterat en branschmeriterad vd, Martin Fabiansson, som med ett brett nätverk bland globala aktörer såsom Rakuten, Sony och Capital One kommer säkerställa att bolaget snabbt får rätt sorts referenskunder.

– Lösningen har redan visat proof of concept, men vi behöver ett par stora och internationella aktörer som referenskunder för att kunna öka farten. Jag börjar mitt uppdrag som vd först efter sommaren, men har redan varit i kontakt med flera i branschen som direkt visat stort intresse, säger Martin Fabiansson, tillträdande vd på Authentico.

Authentico, som sedan 2015 är ett av CBC:s portföljbolag, har en affär som går ut på att göra det praktiskt omöjligt för hackare att stjäla lösenord och användaruppgifter från internetföretag med omfattande användardatabaser. Den patenterade produkten Ciphra är hårdvarubaserad, säkerheten garanteras alltså med ett fysiskt skalskydd och intäkterna är licensbaserade per skyddat persondata.

– Hårdvaran läggs som ett lager ovanpå befintliga system vilket gör det snabbt att komma igång med Ciphra, det innebär också att vi med relativt få anställda i bolaget i uppstartsfasen ändå kan ge service till kunder runt om i hela världen.

Stulna lösenord och användaruppgifter är det största säkerhetsproblemet på internet idag, och allt fler drabbas för varje år. Under 2018 stals över 500 miljoner lösenord och idag finns totalt över 9 miljarder lösenord och persondata att köpa på illegala marknader. Internetföretag och e-handlare lägger mycket pengar på att hantera säkerheten för deras användare.

– Scenariot att en kund får sin digitala identitet kapad och någon brottsling börjar handla varor eller tecknar abonnemang som kunden själv måste betala, det är något av de värsta som företag på internet kan råka ut för. När det händer kan kunderna försvinna över en natt. Därför är det nödvändigt för alla kommersiella aktörer på internet att säkra känsliga data för kunder och användare.

Authentico Prototyp

Authenticos primära marknad utgörs av verksamheter som använder infrastrukturmiljöer som inte kontrolleras av de största spelarna Google, Amazon eller Microsoft. Jättarna står idag för cirka 30 procent av alla transaktionerna på internet och de andra för resterande 70 procent.

– I Sverige finns BankID som är ett mycket säkert system, men något motsvarande finns inte internationellt och kommer förmodligen aldrig finnas. Alla verksamheter som hanterar ekonomiska transaktioner på internet letar efter en hårdvarubaserad lösning som är ekonomiskt överkomlig. Precis det har Authentico och nu handlar det om att så snabbt som möjligt komma ut brett till marknaden.

Målsättningen är att under hösten få igång fyra referenskunderna för att i nästa steg genomföra en större investeringsrunda. Intressenter finns redan även här.

– Jag har kontakt med flera större spelare som har kapital att investera, och jag tror att vår lösning skulle bli ett mycket bra komplement i deras digitala säkerhetsportfölj, säger Martin Fabiansson, tillträdande vd på Authentico.

Branschmedier i Sverige har publicerat artiklar om Authentico, bland annat BusinessTech och Realtid.

Vill du läsa mer om Authentico kan du besöka deras webbplats här.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Bläddra mellan nyheter