CBC-investeringen Gigleers nyutvecklade matchningsplattform gör det enklare och snabbare för hela besöksnäringen att rekrytera extrapersonal och locka tillbaka en del av dem som slutat eller tvingats sluta under pandemin. På tre månader har 13 000 personer sökt arbete via Gigleers app, och de 300 företag inom restaurang, hotell och handel som hittills provat på tjänsten har återkommit med positiv respons.
– Som krögare med flera restauranger så skapar det ett enormt behov att med kort varsel få tag på personal för att kunna lösa vår uppgift. Gigleer kan mycket väl vara det hjälpmedel vi saknat. Tänk, att som arbetsgivare få tillgång till en mängd kvalificerade arbetare i en enda app och slippa ägna timmar åt att ringa runt och tjata på folk, säger fiskhandlaren, kocken och krögaren Nils Molinder på Melanders Group, till Turismnytt.
Gigleers digitaliserade tjänst stänger gapet mellan arbetstagare och arbetsgivare, både när det gäller att tillsätta tjänster och kunna ge omdömen på såväl arbetsgivare som arbetstagare. Att använda Gigleer för arbetstagare innebär att hitta jobb lätt, med rättvisa villkor och snabb betalning, och för arbetsgivarna är ”gigarna” nödvändiga för att få verksamheten att gå runt.
− Coronapandemin gjorde att jag var tvungen att delvis byta arbetsinriktning. Jag har länge sett behovet av en tjänst för restaurangnäringen som jag är verksam i och där jag enkelt skulle kunna nå gigarbetare och vice versa. Jag tror att många av oss krögare är dåliga på att ge oss tid att lära oss ny teknik så jag tog hjälp utifrån för att utveckla appen, säger Marcus Boström, vd och grundare av Gigleer, till Turismnytt.
Fredrik Lindén är vd vid Turistrådet Västsverige och även han ser stor potential för Gigleers tjänst:
– Personalbristen är akut även för boenden och aktivitetsföretag. En lättanvänd app som påskyndar matchning mellan arbetsgivare och arbetssökande, med betygssättande åt båda hållen och med en smidig avtalshantering kan säkerligen vara en del av lösningen.